'Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was'

Wole Soyinka


Pagina's

zondag 5 juni 2011

De Groene Jonker, je kan m'n rug op

Na het aantal blogs over De Groene Jonker te hebben gezien besloot ik vandaag om er ook eens een bezoek te brengen. Wie weet is de geoorde Fuut op de foto te zetten en inderdaad liet deze vogel zich van dichtbij zien.
Info De Groene Jonker, dubbelklik op de foto om de tekst te kunnen lezen.

foeragerende eenden in het lage water




Kokmeeuw

Eén van de steltlopers in het gebied, de Grutto


Landschap foto De Groene Jonker


De Groene Jonker is een waterrijk natuurgebied met een grote plas, ruisende rietkragen en natte graslanden.

Je hoort ze veel maar ziet ze weinig, vestopt in het riet, de Rietzanger



Hier ben ik niet voor gekomen een gewone Fuut




Aan de waterkant staat een man geconcentreerd te fotograferen, even kijken wat hij in beeld heeft. Het is de Geoorde Fuut met een jong op haar rug. De man blijkt trouwens Herman te zijn, dit keer, net als ik, eens niet in de AWD rondlopend.

De Fuut is lekker dicht in beeld dus staan we allebei ons geheugenkaartje vol te schieten.



Maar ja, wat wil je ook met dit soort plaatjes. Inmiddels is ook pa Fuut aan komen zwemmen.
Het jong zit belangstellend te kijken wat pa onderwater uitspookt.


Aha, onder dat natte water valt voedsel te vinden, onthouden dus.
 
Smaakt goed, is er nog meer te vinden?


Doorzwemmend blijken er zelfs twee jongen op haar rug te zitten.
Iets verderop zwemt een ouderpaar met twee grotere jongen


Ook zij worden continu door pa en ma van voedsel voorzien.
 

Verderop loopt een Kievit zenuwachtig heen en weer door het veld.


Hier heb ik drie foto's van de vlucht van de Kievit in elkaar geschoven.
Ondertussen is het gaan regenen en aan de lucht te zien lijkt het niet van korte duur te gaan worden.
Ik besluit mijn eerste bezoek aan De Groene Jonker voor gezien te houden maar kom hier beslist nog eens terug.


11 opmerkingen:

  1. Hoi Ron

    Je hebt toch nog veel gezien in die korte tijd dat je er was.
    Het is jammer dat het ging regenen na dat ik weg ging.
    De geoorde fuut heb je er ten minste mooi op staan.
    Leuk dat ik je daar tegen kwam misschien zien we elkaar vaker.
    Groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rene
    Een prachtige serie gemaakt.De geoorde fuut is een mooi onderwerp om te fotograferen mooi gedaan.
    Na aanleiding van jou blog en die van Herman eens op de site van natuurmonumenten gekeken voor nog meer info over het gebied zeker de moeite waard oim er eens langs te gaan.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Ron,

    Ook zo'n mooie serie van de geoorde fuut.
    Prachtige momenten heb je daar te pakken.
    Het is leuk om te zien, dat jij ook zoveel foto's in de serie stopt. Moeilijk he, om te kiezen als je zoveel mooie foto's hebt.
    Wel even een tip: Je moet op je horizon letten.
    Bij de foto van de grutto is het net of het water uit de foto loopt.
    Bij je vorige serie had je ook zo'n foto. Dat was van de vos met zijn prooi.
    Je kunt de horizon eenvoudig rechtzetten met een bewerkingsprogramma.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ron
    Prachtige serie foto's gemaakt daar, kom er zeker ook een keer na toe.
    Vind de serie van de geoorde fuut met jong prachtig.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn die geoorde futenW toch mooi. En je ziet ze groeien van al die lekkere visjes. Je hebt heel wat gezien in de Groene Jonker.
    Mooie serie Ron.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ron,
    Wat een prachtserie heb jij gemaakt van de Groene Jonker, met als toppers natuurlijk de geoorde futen met jonkies, wat heb je veel geslaagde opnames kunnen maken, geweldig!
    Ook heel leuk hoe je de foto van de kievit in vlucht verdrievoudigd hebt ;-)
    Mooi reeks Ron!
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dit is genieten, ben er ook twee keer geweest, één keer met Odette, wij kregen ook een bui op ons hoofdje, net toen we de geoorde fuut hadden gevonden, en een keer met Loes en toen werden we opgegeten door de knutten en geen geoorde in de omgeving, het zit me niet mee, daarom heerlijk van jou beelden genoten, ga er toch nog maar een keer heen...drie keer scheepsrecht..

    Ik zag je krabbel over anoniem reageren. Ik heb het vinkje uitgezet van " aangemeld blijven" en ik heb nergens geen last meer van. Alleen nu wel even inloggen wanneer ik naar de blog wil.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ron
    Wat heb jij een mooie serie van de Geoorde fuut met jong weten te maken...Maar ook de Kievitten zijn prachtig...en natuurlijk de Rietzanger.
    Wat een gaaf gebied hé..Zonder veel te lopen...Wel veel tegen komen.....Zelfs Herman :)
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ron,

    Jij hebt ook bijzonder fraaie beelden kunnen maken van dat prachtige gebied. De Geoorde Futen zijn natuurlijk het toetje daar. Ondanks het sombere weer toch mooie platen geschoten. En altijd gezellig als je een medeblogger tegenkomt.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ron,
    Ik ben onlangs ook in de Groene Jonker geweest, het is er inderdaad een gekwaak en gekwetter van jewelste. Een heel bijzonder gebied vond ik. Mooi verslag heb je er van weten te maken, vooral de fuut met jonkies is een plaatje! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie vogelserie. De groene jonker is echt een mooi stukje natuur. Ik ben er nog nooit geweest, maar ga dit gebied zeker om mijn lijstje zetten.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen