'Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was'

Wole Soyinka


Pagina's

zondag 1 april 2012

AWD, vol met mafkikkers

De afgelopen weken ben ik een aantal keer naar de AWD geweest om te kijken of het kikker leven al op gang komt. Als startpunt koos ik ingang De Zilk omdat ik daar vorig jaar ook een kikker groep had gevonden. Inmiddels zijn mijn A77 en Sigma lenzen terug van reparatie en rectificatie, dus eindelijk weer eens op pad met complete uitrusting.

Lopend langs het kanaal hoor ik al snel 'geplons' van weg springende kikkers.

Kikker koppies boven water, met gele ogen..
..of met oranje ogen

Door het strakke water krijg je veel spiegeltjes..

..hoewel deze spiegel anderhalf oog oplevert

Stapel kikkers, ook deze zijn volop aanwezig.


Het voordeel van de waterleiding duinen, het water is zo helder dat je een blik onder water krijgt.

Drukte van belang, groot, klein, dik en dun. Ook zijn de eiersnoeren van de padden goed zichtbaar.


De dubbele eiersnoeren van de padden

macro opname van de eieren

Ook kikkerdril is op diverse plaatsen ruimschoots aanwezig.

Op zich kan je de kikkers vrij dicht benaderen zolang je geen onverwachtse bewegingen maakt.

Herkenbaar aan zijn stompe snuit en één van de meest voorkomende kikkers, de bruine kikker

Oogjes open...
oogjes dicht.

Deze vond ik wel grappig, het lijkt nog een standaard uitvoering...

...maar al snel duiken er twee extra rode ogen op...

...de 'je kan mijn rug op' kikker

Kikker onder water

Deze heeft wel een heel apart oog, door de breking van het water lijkt zijn oog onder zijn bek te hangen.

lopend langs het kanaal drijft er 'íets' in het water, bovendien beweegt het ook nog.

met de zoomlens erop blijkt het een kikker kluwen te zijn.


van alles wordt er uitgestoken, dan weer een poot dan weer een zwemvlies.

goed tellend zijn er drie te ontdekken.


Met deze schoonzwemmers eindig ik deze fotoserie, ik weet dat sommige mensen totaal niets met kikkers en padden hebben maar ik vind het geinige beesies om te zien. De rest van de foto's van deze dagen, welke niets met kikkers en padden hebben te maken, plaats ik in een volgend blog.

20 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige fotoreeks over de kikker en de pad.
    Misschien is het leuk als je ook eens wat bij ons laat zien.

    Veel plezier met de hobby.
    Groeten Gerwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ron
    wat een mooie serie van die kikkers ja, het is nu de tijd om ze te fotograferen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ron,

    hele mooie serie van de kikker. Ook het gedrag heel mooi vastgelegd. Top.

    Ik heb ga me aanmelden als volger van je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ron, veel mensen hebben niets met Kikkers en Padden maar ik wel!!
    Ik ben vast van de week ook te zien, liggend aan het Kanaal.
    Is nostalgie, als kind zat ik ook veel te klooien bij de sloot.
    Je hebt prachtige foto`s gemaakt, knap werk.
    Fijn dat je camera en lens het weer doen,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie, absurde en rare beelden leveren die kikkers en padden jou op. Heel leuk de onderwater foto's, want daar lijken ze op. Mooie close-ups ook. Kortom een leuke blog.
    Groeten, gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ron,
    Wat fijn dat je je camera en lenzen weer terug hebt, hopelijk blijft nu alles goed werken en gaan we mooi werk van je A77 zien.
    Leuk! Zo'n kikkerblog, ik behoor tot degenen die ze ontzettend leuk vinden, ik geniet dan ook van deze serie.
    Vooral de onderwaterfoto's spreken me aan, zo zie je ze niet vaak, en ze zijn erg goed gelukt.
    De spartelende kikkerkluwen moet je echt in het groot zien, anders weet je werkelijk niet wat je ziet ;-)
    Je hebt me op een idee gebracht, kikkers opzoeken! ( als ik tijd heb...die ontbreekt helaas)
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Ron,

    Ook ik vind het prachtig om kikkers en padden te bekijken.
    Zeker met het voorjaar in hun kop.
    Kwakkend met die bollen wangen zijn ze nog leuker!
    Mooie serie,

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ron

    prachtige serie hoor, vooral de opnames onderwater zijn ook goed gelukt
    Heb je ook een polarisatiefilter gebruikt hiervoor?

    Groetjes
    André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. André,
      ik heb hierbij geen polarisatie filter gebruikt.
      Kwestie van op je buik, dicht bij het water komen en de juiste hoek pakken om zodoende schittering te voorkomen.

      Verwijderen
    2. Interessant, want ik dacht ook aan het pola-filter, wilde het eigenlijk nog vragen, hoeft dus niet meer ;-)
      Maar scherpstellen zal ook nog niet meevallen?
      groetjes
      Loes

      Verwijderen
  9. Hoi Ron,

    Lekker dat je spullen er weer zijn; goed gevoel zeker.

    Wat een uitgebreide en interessante serie foto's zijn dit zeg. Het mooiste vind ik nog de onderwaterfoto's; en dat zonder onder water te gaan!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik hoor bij de blijvers, wat is dit goed gelukt, dit is nog niet zo makkelijk als het lijkt, je weerspiegeling doet het goed in de foto's. En je laatste serie van de drietal is echt lachen. Ook dit is prachtige natuur..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastisch die onderwaterfoto's, heel mooi gedaan, ik heb ervan genoten!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ron,
    Prachtig om te zien alle maffe kikkers, en de foto onderwater zijn heel mooi. De dubbele eiersnoeren van de padden is heel mooi gezien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ron,
    Wat een ontzettend leuke blog, en heel veel mooie foto's.
    Voor mij springen de onderwaterfoto's eruit, echt prachtig.
    Maar ook de koppies net boven water, en ja die laatste foto's dat triootje, erg grappig. Ik heb met veel plezier deze blog bekeken en ik hoop snel weer een dagje naar de AWD te kunnen (zit de komende tijd wat vol met afspraken, maar dit soort foto's doen mijn AWD hart sneller kloppen).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ron,

    werkelijk een top serie van deze kikkers. Zo mooi helder en scherp en ook de foto's die je onder water hebt genomen zijn super. Het kikkerdril lijkt zo wel een zwarte parelketting. Ik heb weer genoten.

    Groetjes, Helma

    OT Ik heb mijn foto's nu wat groter afgebeeld zoals je voorstelde. Vind je ze zoals ik ze nu heb beter uitkomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ron,

    I'am impressed!
    Je zet daar een geweldige kikker serie neer. Prachtig zeg hoe jij daar oog voor hebt!Ga zo door!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag Ron, via via kwam ik hier en ik heb genoten van je kikker en paddenserie. Echt heel apart. Die eiersnoeren had ik bijv. ook nog nooit gezien en de zwemvliezenfoto werkt op mijn lachspieren. Als vogelaar let ik hier zelf in het veld niet zo op, misschien toch eens wat meer aandacht voor hebben. Erg leuk, én mooi!

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gave beelden van het onderwater gebeuren van de kikker. Knap in beeld gebracht. Ook de andere kikker opnames zijn erg leuk om te zien en goed gelukt.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey Ron,

    Wat heb ik genoten!

    Wat een leuke beelden heb je gemaakt, aangevuld met geweldige teksten. Het was daar dikke pret in de sloot. De dubbeldekkers, en dan die bubble, haha. Wat een mooie spiegelingen in het water.

    De parelsnoertjes heb ik nog nooit gezien! En wat een gave platen onder water zeg! Top, dat is heel erg lastig. Lijkt wel of je onder water hebt gelegen.
    Al die kikkerdril, net oogjes.

    Als al die kikkerdril kikkers gaan worden....dat wordt een heel gekwaak. Maar meestal wordt het grotendeels opgesnoept.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen