'Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was'

Wole Soyinka


Pagina's

donderdag 14 april 2011

Even de tuin in

Langzaam aan begint ook de tuin weer in bloei te komen, even een beetje de winter restanten opruimen
en kijken of alles weer opkomt. Bij deze een fotoserie van het eerste voorjaars tuin leven.


momenteel is een flink deel van de tuin bedekt met speenkruid.

Ranunculus ficaria L. Speenkruid

De plant bloeit in het vroege voorjaar, begin april.
De bloemen lijken op boterbloemen, maar de kroonblaadjes zijn smaller.


Op een schaduw plekje staan enkele wilde hyacinthen


In de buxus struiken zit het vol met lieveheersbeestjes


een beetje uitvergroten en het lieveheersbeestje ziet er een stuk minder lief uit.

Dan toch maar weer van een afstand bekijken

je verwacht ze meer in herfst, maar ook nu zitten er genoeg spinnen


deze heb ik al jaren in de tuin staan en ze komen nog steeds ieder jaar weer terug


 De wilde kievitsbloem staat op de Rode Lijst van bedreigde soorten en is wettelijk beschermd.


het blokjes patroon op de bloem heeft als functie het aantrekken van hommels,
de hommel is het enige insect wat de bloemen kan bevruchten.


Behalve de paarse heb ik ook nog één wit exemplaar staan.


De kievitsbloem (Fritillaria meleagris) is een
plant uit de leliefamile (Liliaceae).


Een klein stukje natuur bij de achterdeur is wel zo makkelijk om af
en toe wat foto's te maken. Als er binnenkort weer meer insecten
komen wordt het ook weer makkelijker om met de macro te oefenen. 

8 opmerkingen:

  1. Leuk om in jou achtertuin te kijken Ron.
    Leuk dat LHBtje en de kievitsbloemen vind ik helemaal gaaf.
    Ja, in deze tijd hoef je niet ver weg om mooie foto`s te maken.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi ron
    wat mooi allemaal zeg
    dat licht op dat lieveheersbeestje geweldig
    mooie dag gr. louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ron,
    Jij hebt precies gedaan wat ik al enige tijd van plan was, maar telkens als ik dan door te tuin liep om te kijken wat ik zal gaan fotograferen, besloot ik dat ik beter het tuingereedschap uit de schuur kon halen...
    Zo langzamerhand is er weer wat orde, en dan ga ik zeker flink met mijn macrolens oefenen, want ik vind het nog erg moeilijk.
    Je hebt een mooie serie gemaakt, wel een beetje erg fel zonlicht, maar dat komt op de rug van het lhb'tje wel erg leuk uit, heel bijzonder plaatje is dat geworden.
    De kievitsbloemen zijn ook prachtig.
    Fijn lenteweekend alvast
    Groet
    Loes

    oja je vroeg naar kalfjes bij de wisenten, die zijn er niet, wel wat jongere dieren.
    Komen misschien nog? Ik kan me eigenlijk niet herinneren of hier iets over verteld is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is makkelijk als je van alles in je eigen tuin kan fotograferen.
    En blijven wij op de hoogte hoe alles bloeit in je tuin.
    De kievitsbloem ziet er wel mooi uit.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. laat de macro lens maar komen..wat heb je een pracht aan bloemen in je tuin, jij kunt je straks fijntjes uitleven..
    Deze zijn al prachtig om te zien, klasse
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zeg, zo'n bloemen serie. Ik ben vandaag nog in de heemtuin geweest voor wat bloemen foto's. De kievitsbloem heb ik daar nog niet gezien, vorig jaar was ie er wel. LVB is leuk, uitvergroot een klein monstertje.groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ron
    Dat de Kievitsbloem familie van de Lelie is..?
    Dat had ik nooit verwacht...
    En die close up van dracula..Ja..Dan lijkt hij opeens niet meer zo lief.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo doordat je die LHB van extreem dichtbij hebt gefotografeerd ziet die er inderdaad niet zo heel lief meer uit, wel mooi in beeld gebracht. Doordat ik deze opnames zie, moet ik ook maar eens snel met mijn macro lens oefenen.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen