'Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was'

Wole Soyinka


Pagina's

donderdag 5 januari 2012

Heerlijk die kerstvakantie, het vliegt voorbij.

5 januari, het is winter. In plaats van sneeuw en ijs is de temperatuur tegen de 10 C en raast er een noordwester storm over de kust. Ik pak mijn oude A100 en vraag mijn dochters of ze mee willen uitwaaien. Met zijn drieën rijden we naar IJmuiden want bij de pier moet het nu toch wel spectaculair zijn.

Vanaf de parkeerplaats beuken we ons tegen de wind in richting de pier, nu blijkt dat zo een vuurwerk bril ook goed voor andere pleziertjes is te gebruiken.

Stormen doet het zeker, met grote kracht beukt het water op de pier.

De luchten zijn zwaar en de enige helden in de lucht zijn de meeuwen, zij weerstaan ieder weer.

Achter de pier ziet het er relatief rustig uit.

Heerlijk dit soort beelden.

Toch nog sneeuw dit jaar? De zee is zo onstuimig dat er grote poelen vol schuim ontstaan.

Normaal loop je hier de pier op, vandaag maar even niet.

Ik ben blij dat ik de keuze voor mijn oude camera heb gemaakt, het is onmogelijk om de boel schoon te houden.

Hangen tegen de wind, die kans krijg je niet zo vaak.

Dit lijkt mij geen overbodige mededeling, grote golven slaan over de pier.



Schutting zoeken achter de vuurtoren, nu maar hopen dat er geen golf komt.

Natuur geweld ten top.



Tijd voor een schuimbad.

Ondertussen wordt het donkerder en dreigt er een bui los te breken.

Met de striemende regen in ons rug lopen we weer richting parkeerplaats. Deze borden staan normaal midden op het strand tussen de duinen en de zeereep.

Er zijn altijd mensen die de extremen opzoeken.

Wij zoeken kletsnat de auto op en nemen thuis een warme douche, laat hun maar surfen.


Het was even lekker uitwaaien aan de Hollandse kust, foto's maken viel niet mee met een continu natte lens maar ik (en mijn dochters) hadden het niet willen missen.

16 opmerkingen:

  1. Ron je hebt de storm prachtig vast gelegd maar zijn het nou surfers of suffers ?
    Als je het niet erg vind ga ik je toch even volgen en bedankt voor de mooie reactie !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Ron wat een prachtserie!
    Verstandig om je oude camera mee te nemen, zout, zand en water, niet zo best..
    Knaap dat je de camera stil wist te houden in de wind, zelfs rechte horizon! ( rechtgezet?? ;-) )
    Erg mooie momenten van opspattende golven, zware luchten, schuim, een serie die ik nog een keer ga bekijken!
    Dik compliment
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie hoor Ron
    De contrasten in je "schuimbad" foto vindt ik goed in beeld gebracht, en de kracht van die golven op de pier, heerlijk

    Groet
    André

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende serie!! Wat een indrukwekkend natuurgeweld!
    groetjes Alberrtine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ron
    wat is dat mooi he die storm je hebt het mooi weergegeven.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een geweldige serie, Ron, ik heb er enorm van genoten. Wij hebben hier in Zwitserland soortgelijke windtaferelen meegemaakt, maar zie nu dat we bepaald niet de enigen waren met zwaar weer..

    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ron,
    Wat een spectaculaire foto's.
    Geen slecht idee om je oude camera mee te nemen want met dit weer heeft de apparatuur flink te lijden. Foto 3 en 4 en die van het opspattende schuim zijn mijn favorieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ron,

    Het is geweldig om met dstorm foto's te maken.
    Je laat een partij fraaie opnamens zien.
    Lekker schuimen, top!
    De mooiste vind ik verboden toegang en die paaltjes/bordjes in het water natuurlijk!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ron,
    Tjonge wat gaat het te keer. Spectaculaire platen Ron, heel mooi vastgelegd.
    Jullie zullen dat niet heel lang volgehouden hebben lijkt me zo. Goed dat je nog een oude camera had om dit te kunnen doen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ron,

    war een actie daar bij de pier van Ijmuiden en dat schuim lijkt wel sneeuw. Hebben we toch nog leuke sneeuwfoto's hihi... Maar wat ging het daar tekeer zeg! Je oude camera mee was een hele goeie optie! Prachtige specatulaire plaaten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige foto's van de storm, is mooi om naar te kijken. Maar daar in surfen, dan ben je niet bang.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit wil je echt niet missen, wat heb je mooie beelden kunnen maken, ik ben heel niet gek om de storm maar had ook graag even naar Ijmuiden gegaan nu ik je beelden zie.
    Hopelijk heeft de camera het overleefd, en nu mag er een pak sneeuw gaan vallen..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kwam nog ff langs, schuimbad is toch wel helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind deze serie foto's echt práchtig! De standpunten waarvan je de foto's genomen hebt zijn erg goed. Hele mooie foto's hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ron,

    Wat een heerlijke rapportage. Wat een natuurgeweld. Erg indrukwekkend en ook fotografisch gezien zitten er een paar mooie platen tussen.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ron
    5 Januari..het is nu 14 Januari..Een beetje late reactie van mij..
    Maar ja..er gaat ook veel tijd in zitten om alles en iedereen te volgen..
    En de laatste tijd schoot ik er overal wat te kort in..
    Wat een geweldige serie..en niet alleen de meeuwen zijn helden..jullie ook..om met dat weer naar de kust te gaan. Goed dat je het met je oude camera fotografeerde..Maar die foto dat het schuim tegen je lens aan komt is wel heel gaaf..En er zijn weinig mensen die dat na zouden doen :)
    Groetjes Henk...en een fijn weekend Ron

    BeantwoordenVerwijderen